Besteding sponsorgeld & afscheid

18 april 2018

Het lijkt bijna niet waar, maar het is echt zo. We zijn weer in Nederland! En dat is omschakelen. Toen we dinsdagochtend onze laatste tussenstop in Rome hadden, merkten we meteen dat we weer in Europa waren. Luxe eetgelegenheden, veel blanke mensen, echt even wennen (we moeten bijvoorbeeld weer op onze woorden letten, want iedereen verstaat ons gewoon 😊).

Het is goed om weer thuis te zijn. Maar het is ook moeilijk om Malawi los te laten. Ach, dat geven we maar even een poosje de tijd. We hebben in elk geval een hele hoop mooie herinneringen en we zijn heel wat levenslessen rijker!
Door middel van deze blog willen we jullie bedanken voor ál het meeleven. Dat heeft ons echt enorm goed gedaan! Het is eigenlijk bijna niet te beschrijven wat we allemaal hebben meegemaakt en we hebben het vaak tegen elkaar gezegd: nu zouden we echt even een paar van onze vrienden/familieleden hier moeten hebben, want dit moet je meemaken! Maar vanaf een afstand ging dat gelukkig ook!

In deze laatste blog willen we jullie laten zien wat er met het sponsorgeld is gebeurd. Want dankzij jullie konden we een mooi bedrag meenemen naar Malawi en met eigen ogen zien waar dit geld voor gebruikt is/wordt.

€ 2000,- Bouw kleuterschool in Phalombe:
Misschien kun je het herinneren uit één van onze blogs, de kleuterklas met zo ‘n 200 kinderen in de kerk. Allemaal in één gebouw. We bezochten deze klas en vertelden de leerkrachten dat er een schoolgebouw komt en een extra teacher. Wat waren ze blij en dankbaar! Ze noemden het echt een gebedsverhoring dat er genoeg geld was voor een schoolgebouw. De kinderen krijgen nu een betere ruimte om te leren. Hoewel een klas met 100 kinderen nog steeds erg groot is, is het toch een verschil met 200 kinderen. Binnenkort zal er gestart worden met het bouwen.
Namens de kinderen, bedankt!

€ 150,- Toilet bij de kleuterschool in Phalombe:
Toen we de school bezochten, vroegen we of er een toilet was. Die was er. We werden meegenomen het maisveld in. En daar, ergens tussen de mais, stonden wat takken recht overeind met zijl er omheen. Is dit de toilet? Ja, hier kun je naar de wc. Het kán, maar zelfs voor Afrikaanse begrippen is dit erg primitief! Binnenkort zal er een toiletgebouw gebouwd worden, dicht bij de school. Een toiletgebouw dicht bij de school zorgt er ook voor dat er meer toegezien kan worden op de hygiëne.
Namens de kinderen, bedankt!

€ 2750,- Agogomeetings:
Een ochtend voor de oude mensen, daar hebben we jullie al heel wat over verteld. Wat waren dit mooie en waardevolle momenten! Zoveel oude mensen, die het niet breed hebben. Tijdens de meetings hoorden ze het woord van God, zongen we met elkaar en kregen ze genoeg te eten. We zagen dat deze momenten echt lichtpuntjes waren in het best wel donkere leven van deze mensen.
We konden, dankzij extra donaties, op drie plekken een agogomeeting organiseren: Namitambo, Mulinga en Thyolo. Dit betekent dat er zo ‘n 700 ouderen zijn bereikt.
Namens de agogo’s, bedankt!

€ 2000,- Compound Timotheos:
De werkers van Timotheos hebben een werkplek nodig, waar alle materialen die in omloop zijn ook goed opgeslagen kunnen worden. We hebben met eigen ogen gezien en ervaren dat er echt een toeziend oog nodig is over alles wat er gebeurt. Dit jaar is de werkplek, de huisvesting van de stichting verplaatst naar een nieuw terrein, waar meer ruimte en overzicht is.
Namens de werkers, bedankt!

€ 250,- Voetbalpalen bij de school in Namitambo:
Het schoolplein, de plek waar de kinderen voor en na schooltijd altijd te vinden zijn. Je merkt dat de school echt een veilige plek is, waar ze het liefst zo lang mogelijk blijven. De kinderen zijn altijd aan het spelen. Ze bedenken zelf een hoop spellen, maar van een potje voetbal kunnen ze ook erg genieten! Binnenkort zullen er voetbalpalen worden geplaats. De kinderen en de leerkrachten zijn hier erg blij!
Namens alle kinderen van de school, bedankt!

€ 750,- 8 onderwijsassistenten:
Een aantal jongens die nog niet konden slagen voor de PABO, kunnen nu aan de slag als onderwijsassistent. Het is voor de kinderen erg fijn als er een extra leerkracht in de klas is. Zo kunnen er nog meer kinderen geholpen worden. Ook voor de onderwijsassistenten is het fijn dat ze een baan hebben en een huisvesting. In Mbulumbuzi en Nsanje zijn nu 3 onderwijsassistenten, in Namitambo 2. We hebben ze in de klassen bezig gezien.  Ze zijn erg gemotiveerd! Ook is het mooi dat ze op deze manier ervaring op kunnen doen in het onderwijs.
Namens de onderwijsassistenten, bedankt!

€ 500,- Sweet potatoes:
Omdat de mais op veel plaatsen is verdroogd, zijn er de afgelopen maanden op veel plekken zoete aardappelstekjes uitgedeeld. Deze stekjes zijn snel gepoot door de mensen. De afgelopen weken is weer veel regen gevallen. Hopelijk kunnen de mensen de aardappels oogsten! Met het gesponsorde bedrag konden we één district van aardappelstekjes voorzien. De mensen konden hun geluk niet op toen ze de stekjes kregen! Ze voelen zich écht geholpen.
Namens al deze mensen, bedankt!

€ 3500,- Opstarten van standard 5:
In één van onze blogs hebben we jullie verteld over de nieuwe ontwikkelingen van Timotheos. Vanaf volgend schooljaar zal er ook een eigen standard 5 zijn. Vanaf nu zal er elk jaar één nieuwe groep bijkomen op de eigen scholen. Bijzonder dat de kinderen niet terug hoeven naar de overvolle overheidsscholen!
De bouw van het lokaal, de aanschaf van materialen brengt kosten met zich mee. Mooi dat we hier een groot bedrag voor kunnen gebruiken! Toch is de stichting afhankelijk van nog meer giften om het alles te kunnen bekostigen. We durven het haast niet te vragen, na zoveel mooie bedragen die al zijn binnen gekomen, maar mocht je nog wat over willen maken, dan kan dat! Alle kleine beetjes helpen om het onderwijs mogelijk te maken.
Er kan een bedrag overgemaakt worden naar: NL91 RABO 0312 0275 32, t.n.v. Stichting Timotheos, o.v.v. standard 5.
Namens de kinderen van standard 1-4, heel erg bedankt!!

Wij werden wel een beetje stil na het zien van al deze bedragen. We zijn dankbaar van het feit dat er zoveel mensen achter ons stonden, die geld gaven, waardoor wij met elkaar al deze mensen konden helpen. Wat waren ze dankbaar, dat is niet te beschrijven! We hopen en bidden dat ze Gods hand hierin mochten zien. Hij gaf ons de mogelijkheid om geld te kunnen geven, maar ook om in Malawi te kunnen zijn.

Nu we weer terug zijn in Nederland, zal het schrijven van de blogs stoppen. We zeiden het in het vliegtuig nog tegen elkaar: we zouden nog wel een paar maanden door kunnen schrijven, er zijn nog zóveel dingen die ons steeds te binnen schieten. Bijvoorbeeld al die mieren die opeens over het aanrecht liepen als we thuiskwamen en vergeten waren ons yoghurtschaaltje om te spoelen. Of de wachtman die de afgelopen drie weken elke keer op ons af kwam en zei: remaining few weeks (jullie zijn nog maar een paar weken hier).
Of de meester die ons Bijbelverhaal vertaalde, maar achteraf bleek dat hij geen woord Engels spreekt. Hij wist dat het over Martha en Maria ging, waarschijnlijk heeft hij er zijn eigen versie van gemaakt. Best creatief 😉.

Nog een laatste keer, bedankt! Tot gauw, ergens hier in ons kikkerlandje!

Liefs,

Ons

1. Teunis en Jenny Rijneveld:
    18 april 2018
    Welkom thuis en sterkte met het verwerken van alles. Dorenda jij in het bijzonder nu het ook zo op je af zal komen dat je lieve opa en lieve tante Pia er niet meer zijn. Dat wist nu maar nu moet je het gaan inleven. Schuil maar bij Hem Die je daarvoor kracht zal geven en ondersteuning. Dank voor al jullie verhalen, we zullen ze missen. Ons hart ging weer vaak open door alles wat jullie meemaakten en we zo herkenden. Gods zegen voor jullie toekomst.
  2. Karin:
    18 april 2018
    Wat mooi om dit nog te lezen. Mooi ook wat er allemaal met dat geld is gebeurd. Heel waardevol!
    Neem de tijd om te landen en alles een plekje te geven!
  3. John & Ineke Maljaars:
    Ha alledrie,
    Jullie Malawi-tijd zit erop, wat is het snel gegaan! Iedere keer was het weer boeiend om te lezen wat jullie allemaal meemaakten, we gaan die verhalen zeker missen! Neem de tijd om weer aan Nederland te wennen ( het is hier nu gelukkig niet zo koud) In alles de zegen van de Heere voor de toekomst. hartelijke groet!
  4. Cora Oosse:
    19 april 2018
    ooh...jullie zijn al thuis. Ik dacht volgende week. In ieder geval welkom thuis!
    En ontzettend bedankt voor het delen van jullie verhalen. Ik heb er erg van genoten en ben erg onder de indruk van wat jullie daar gedaan en beleefd hebben. Elke keer weer met een lach en een traan gelezen. En nu inderdaad even de tijd nemen voor de omschakeling. Sterkte daarmee, en geniet van de tijd met familie en vrienden die jullie zo lang hebben moet missen.