Vrijwillig naar Malawi

6 september 2017

Beste lezers,

Welkom op onze reisblog! Door middel van deze reisverhalen hopen we jullie mee te nemen op onze reis naar Malawi.

Waarom naar Malawi? In 2016 zijn wij, Willianne, Elma en Dorenda, vijf weken naar Malawi geweest. In die vijf weken hebben we kennis gemaakt met de Afrikaanse cultuur. Dat leverde hele mooie en waardevolle momenten op, maar er waren ook hele schrijnende ontmoetingen. In het land is ontzettend veel armoede en verdriet. We werden dagelijks geconfronteerd met vragende ogen van kinderen. Kinderen zonder ouders, kinderen zonder voedsel.
Vijf weken mochten we delen: delen in de armoede, delen in de warmte van het land, delen in de cultuur en hun gastvrijheid. Delen in hun omstandigheden. Maar ook een stukje van onszelf delen: liefde, zorg en aandacht. Allemaal met het doel om de kinderen te laten groeien, zodat ze zélf verder kunnen vanuit een goede basis. Niet alleen, maar met de Ander. Want ook dat was confronterend om te zien. Het christelijk geloof is wel aanwezig in Malawi, maar de meeste kinderen hebben geen Bijbel en horen misschien één keer per week voorlezen uit de Bijbel. Ook daarin ligt een belangrijke taak. Hen vertellen Wie Hij is, door hen te onderwijzen uit de Bijbel.

Na vijf weken verlieten we het land, maar de herinneringen en beelden bleven. Laten we dit achter ons? Het is waar, we kunnen de wereld niet veranderen. Toch hebben we ervaren dat de kleine dingen verandering kunnen brengen in moeilijke situaties.

Onze reis is dus eigenlijk al lang begonnen. Toen we terugkwamen uit Malawi, zijn we alle drie afgestudeerd. We gingen aan het werk, maar de vragende ogen, het werk van de veldwerkers, het was en is nog niet van onze netvliezen af.

En nu hopen we terug te gaan! De gaven en talenten die we hier in Nederland in kunnen zetten, mogen we voor een paar maanden gaan gebruiken om de weeskinderen en de veldwerkers in Malawi te ondersteunen.
Tijdens de periode dat we weg zijn, zullen we ons in gaan zetten voor de projecten van stichting Timotheos. We zullen vooral aan het werk gaan in Mbulumbuzi, waar een DayCare, een weeshuis en een primary school te vinden zijn. Daarnaast zullen we ook trainingen gaan geven aan leerkrachten. Wat dit heel concreet zal inhouden, zal blijken als we in Malawi zijn. T.z.t. zullen we jullie door middel van deze blog daarover op de hoogte brengen.

Op dit moment bereiden we ons voor door acties te voeren, bijvoorbeeld op onze basisscholen. Onze ervaringen van de afgelopen reis kunnen we daarbij goed gebruiken! Het doet goed om zoveel medewerking te ervaren.

Mocht u ons werk willen steunen, dan kunt u een gift overmaken naar NL91 RABO 0312 0275 32 t.n.v. Stichting Timotheos o.v.v. onderwijsvrijwilligers. Timotheos beschikt over ANBI status, dit betekent dat uw gift aftrekbaar is van de belasting.
Het geld wordt allemaal rechtstreeks gebruikt voor de verschillende projecten van stichting Timotheos.

We hopen jullie door middel van deze site op de hoogte te houden van het werk in Malawi.

Groetjes,
Willianne, Elma en Dorenda

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Reislogger:
    6 september 2017
    Welkom bij Reislogger! We wensen je veel plezier op reis!