De reis is begonnen!

10 januari 2018

Bepakt en bezakt begon onze reis maandagmiddag (8-1) op Schiphol. Alles geregeld, visum aangevraagd, koffers goed afgewogen, we waren er klaar voor!
Vol goede moed begonnen we aan onze lange vliegreis. Dat ging bijna helemaal goed, want onze eerst blog had zomaar vanuit een hotelkamer in Ethiopië geschreven kunnen worden. Onze eerste tussenstop was in Rome en daar moesten we onze tickets halen voor de andere twee vluchten. De eerste naar Ethiopië, de tweede van Ethiopië naar Blantyre. De vrouw die ons de tickets gaf, zei: voor de laatste vlucht is er voor jullie geen stoel in het vliegtuig, want de vlucht is overboekt. Maar dat geeft niet, want dan worden jullie automatisch overgezet naar de volgende vlucht. Geeft niet? Die vlucht is pas de volgende dag. Geen zorg voor de dag van morgen, dus eerst maar aan onze vlucht naar Ethiopië begonnen. Als je in Ethiopië uitstapt, merk je meteen dat je in Afrika bent. In Rome kwam de luxe nog op je af, in Ethiopië kijken ze niet zo nauw. Nou, dat hebben we gemerkt. Toen het tijd was om in te stappen voor de volgende vlucht, steeg bij ons de spanning. Want nu zou blijken of er wel of geen plekje voor ons was. We stonden in de rij en er waren nog een stuk of 10 gefrustreerde mensen die geen zitplaats hadden. Boze gezichten, gefrustreerde gesprekken: how is it possible? Waarom geen plek terwijl je lang van tevoren geboekt hebt? Deze maatschappij geeft meer plekken weg dan er in het vliegtuig zijn, omdat ze er vanuit gaan dat 5% van de mensen niet op komt dagen. Maar vandaag kwam wel iedereen. Er werden al een aantal mensen naar een taxi gestuurd, om naar een hotelkamer gebracht te worden. Deze mensen konden pas de volgende dag hun reis vervolgen, maar voor de drie kleine blanke dames, die blijkbaar hopeloos genoeg keken, waren er precies nog 3 plekjes in het vliegtuig! Wauw, toen we in de bus stonden, op weg naar het vliegtuig, hebben we een vreugdedansje gedaan. Toch wel erg fijn dat we in die vreemde stad geen dag en nacht hoefden rond te hangen. Een vreugdedansje, maar ook: God zorgt voor ons!

Om half 3 (half 2 in NL) zijn we geland in Blantyre. Toen we uit het vliegtuig stapten, voelden we gelijk dat lange mouwen en vesten voorlopig verleden tijd is voor ons. Heerlijk! En wat is het land prachtig groen! Toen we de vorige keer in Malawi waren, was alles erg droog. Er was toen al heel lang geen regen gevallen. En nu is alles groen en fris, het mais groeit. Wat een zegen voor dit land!
Op het vliegveld werden we opgehaald door Bep, die ons meer dan een warm welkom gaf. Dat voelt als thuiskomen!

En nu zitten we in ons huisje. Alles even laten landen. We hebben echt een prachtig huis op de compound van Timotheos. Erg leuk om alle wachtmannen weer terug te zien! Gisteravond hebben we uno met ze gedaan. Zij en wij genoten! Blijkt gelijk maar weer dat je deze mensen met iets kleins blij kunt maken!

Vandaag proberen we te settelen hier in Malawi. Boodschappen doen, koffers uitpakken, omgeving verkennen. Vanmorgen zijn we naar de markt geweest. Dat betekent: met je auto langs de weg rijden, stoppen bij de bananen die daar liggen, of de stapels mango's. Gelijk weer 100% Afrikaans, heerlijk :).

Voor- tijdens en na onze reis hebben er ontzettend veel mensen aan ons gedacht en met ons meegeleefd. Heel erg bedankt daarvoor!

Een warme groet (ja, hier schijnt de zon volop),

Elma, Willianne en Dorenda

1. Evelyn van Keulen:
    Hey meiden!
    Wat een fantastisch begin. En leuk geschreven, ik waande mij, tijdens het lezen, als 4e persoon naast jullie onderweg. Fijn dat jullie reis goed is verlopen. Als je niet mee had gekund was het ook geen ramp, want hotel en eten wordt betaald en je hebt sowieso recht op minimaal 400 euro vergoeding p.p. Er zijn mensen die reizen op die manier zo goed als gratis de hele wereld over... 😉 Wat heerlijk dat jullie eerste weerzien zo super verlopen is! Geniet van alles, wij genieten met jullie mee! Groetjes Evelyn
  2. Carmen en Arjan:
    Ha meiden,

Wat leuk om jullie eerste ervaringen te lezen! Fijn dat de reis uiteindelijk goed ging en jullie veilig zijn aangekomen. Veel plezier, succes en zegen gewenst. Ik zie uit naar jullie volgende blog! :)

Groetjes, Carmen
  3. Joanne Reijm:
    10 januari 2018
    Welkom in Malawi! Super leuk om te lezen! Zal inderdaad heel op vallend zijn dat groen, ik kijk ook elke keer weer mn ogen uit als ik het vergelijk met september! We hebben alleen kei hard regen nodig, het is al twee weken droog.. Je ziet het gras en ook sommige maïsstengels alweer wat geler worden. We moeten serieus een keertje afspreken hoor!;)

Groetjes, Joanne
  4. Thea:
    10 januari 2018
    'Leuk' begin meiden! :-))
  5. John & Ineke Maljaars:
    Ha alledrie!
    Fijn om te lezen dat jullie reis vlot mocht gaan! En ook fijn dat jullie je welkom hebben gevoeld. Ik ben erg benieuwd naar jullie verdere belevenissen!
    Hartelijke groet uit Ridderkerk!
  6. Anke van Keulen:
    10 januari 2018
    Haha. Wat is deze moeder blij met dat super hek. Voelt vast veilig. Leuk verhaal meiden.
  7. Harmen & Gerda:
    10 januari 2018
    Heerlijk joh dat jullie je er weer 'thuis' voelen! Het huisje is echt tof.
    Dat boodschappen doen lijkt me wel wat! Hoef je in elk geval niet met je spullen te sjouwen..:) Rijden jullie trouwens zelf auto daar? En gaan jullie ook zelf elke dag Malawiaans koken?
  8. Elly:
    10 januari 2018
    Leuk om zo snel al wat te lezen! Blijkbaar is er wel internet binnen handbereik? We hebben met de weekopening en in de klas maandag voor jullie gebeden! Fijn dat jullie er zijn!

Groetjes Elly
  9. Anneloes de Raaf:
    Ha Dorenda,

Zondag hebben we je niet meer kunnen spreken, maar we willen je een fijne en gezegende tijd toewensen in Malawi. Hopelijk genieten jullie van het land, van de collega's en van de kinderen en kunnen jullie het verschil maken.

Hartelijke groet, ook aan je reismaatjes

Johan en Marieke
  10. Basjes:
    Ha meiden,

Wat super dat de reis goed verlopen is.
    En wat super mooi beschreven!:)
    Het is net alsof we het meebeleven.

We kijken uit naar de volgende blog!
  11. Tante Carla:
    Ha Dorenda,
    Fijn dat jullie goed aangekomen zijn.
    Het is leuk om jullie zo te volgen in Malawi
    Groetjes,tante Carla
  12. Teunis en Jenny Rijneveld:
    Hallo Dorenda
    Fijn dat je veilig aan mocht komen. Typisch Afrikaans die overboekingen. Je moeder liet een foto zien van je kamer. Ziet er goed uit hoor! We kijken uit naar je verhalen.
    Groeten van de Rijneveldjes
  13. Stefan:
    12 januari 2018
    Leuke blog meiden, ik kijk alweer uit naar de volgende.
    Veel plezier en voldoening bij alles wat jullie doen.